FOTOGRAFIER, KATTERNA & DET KREATIVA

Välkommen hem till oss del 6 - trädgården.

Så var det dags för en rundtur i trädgården. Tyckte det var svårt att fotografera så det blev en helhet, men jag hoppas jag lyckas något sånär :)
Vi har planer & funderingar på hur vi vill göra. Vissa är bestämda medans andra får funderas ett tag till på. Vi kommer inte plantera något i år då vi vill se hur trädgården ser ut på sommaren innan vi gör något.
 
Klicka här för att se Gästrummet, tvättstugan, hallen, köket innan renovering & sovrummet.
 
Såhär ser det ut om jag står på trappen & tittar snett ut till vänster. Granen ska bort & likaså Thujabusken som är halvdöd.
Vi funderar även på att ta bort en stora hängbjörken vid vägen. Just för att den är så stor & börjar växa snett mot vägen. 
Någon form av staket vill vi också ha men vi vet ännu inte vad för utförande. Vanligt trästaket är till 99% uteslutet.
 
Står man vid soptunnan har vi denna oas med ogräs som jag påbörjat rensning av. Var någon vecka sen jag fotade dessa bilder. Gallring av träd kommer göras & här kommer det nog ske förändringar nästa år skulle jag tro.
 
 
 
3st sådana här granar har vi på tomten som alla ska väck pga att de är för höga & står nära väg & hus. Vi har dock under helgen sågat bort lite grenar undertill & fällt enen & lärken. Kanske en framtida lekstuga till våra barn kommer stå där?
 
Vänder jag mig till höger ser jag detta hav av ogräs. Likaså här ska det ske förändringar.
 
 
Bakom huset har vi denna likka "kiosk". Eftersom solen inte kommer åt denna öppning så funderar vi på att jämna väggarna med marken men låta bottenplattan vara kvar & göra någon form av uteplats då vi enbart har balkong för tillfället.
 
Vedbod/föråd. Vedboden ska rivas då den är tillbyggd senare & tyvärr inte riktigt gjort. Kommer då använda förådet som vedbod & ha förådet där pannan stod innan då vi ska borra för jordvärme snart.
 
Bredvid har de förra ägarna lämnat kvar en hög med bråte som ska rensas bort. Träd ska fällas & bättre kompost etc ska anrättas.
 
 
Här har vi massa fruktbuskar, ett liitet lande som förhopningsvis ska bli större om lande är något för mig. Isf blir det nog även ett växthus om något år.
 
Trädet till vänster trillade omkull förra veckan så det är sågat till ved. 
 
Några tankat & funderingar ni har?
 

-----------------------------------------------------------------------
© Victoria Johansson | impalaa.blogg.se





Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

http://yohannafotograferar.blogg.se/

O vilken stor trädgård ni har! Vad roligt det måste vara å gå runt och fota alla gömslen och vrår där! :)

SV: Skoj!
Tackar, ja hästar är lite knepiga att fota tycker jag å, håller fortfarande på å lär mig! ^^,


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Herregud vad stort! Jag hade jämnat allt med marken typ! Asnöjd med vår lilla gräsplätt!

Svar: Ser ingen anledning att jämna allt med marken, dock rensa bort & se möjligheter i vissa "problem". Men så är jag uppväxt med en ännu större tomt & vet själv hur mk jag uppskattade det. Skulle aldrig välja ett hus med stor tomt om vi (jag) inte gillade att hålla på ute. Men alla är vi olika.
Victoria Johansson


Scrap och Ting

http://scrapochting.blogg.se

Wow, vilken stor gård!
Min dröm... :)


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Jag var ironisk, men du missade nog det.
Men jag håller med dig om att ni måste ta bort jävla massa träd. Usch vad de tidigare ägarna verkar ha "glömt" gården, tråkigt.

Svar: Ja det missade jag eftersom jag märkt att vi har väldigt olika smak & åsikt om vissa saker ;) Ja många träd kommer fällas men kommer nog plantera nått annat "prydnadsträd" eller så som man själv kan vara med & hålla koll på. Ja det har de verkligen gjort, fast det positiva är att man själv får välja hur det ska se ut, men man kan inte göra allt på en gång + att vissa saker måste man nog fundera länge på.
Victoria Johansson


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Nä, precis det blir ju skönt att få välja själv.
Vår lilla plätt skulle vi vänta med tills nästa år men vi har typ inte kunnat göra något i huset i väntan på allt vi beställt så vi har börjat ute.
Har hittat tre stubbar i gräsmattan, vet att de har sågat ner ett plommonträd osv. Det måste ha varit galet trångt här med allt sånt!
Vi tyckte ju forsythian var galet stor så vi tog bort den och planterade en magnolia istället. :)
Har en galen växt i ett hörn som jag funderar på att ta bort och lägga en rabatt där istället. :)

Svar: Hur länge väntade ni med att flytta in i huset från det att ni fick tillträde & beställa kök etc? Ja det kan jag tro att det var om det var 3st plommonträd på er lilla plätt. Forsyntia är buskarna med gult va? Vad är det för växt som växer? Vi skulle beskära busken som växte utanför dörren men blev att vi tog ner hela istället, den växte så konstigt.
Victoria Johansson


matilda

http://lideens.blogg.se

sv : ja jag tror jag ska ha några bilder på dem någon stans i arkivet. haha ja de e jättesöta, trots att det ser ut som de sprungit in i en vägg, hehe :)


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Vi fick tillträde den 28 april, drog efter det om all el och flyttade över 2/3 delar av allt från lägenheten till garaget så vi kunde fota och ha visning av lägenheten. Den visades en söndag och en måndag och söndagen därpå flyttade vi in i huset.
Väggarna började sambo med direkt så de är redo för tapeter när som helst och kök behövde vi vänta på att lägenheten skulle bli överlämnad till nya köparen för att få pengar därifrån. Vårt kök blev lite dyrare än vad det blev från början (men åh vad värt det det kommer att vara!) och vid beställning hos Kvik måste du betala halva kostnaden direkt, så vi ville inte göra oss bankrutta för ett kök vi kunde väntat på en månad istället. ;)
Småsaker är köpta under tiden, som golv och tapeter t.ex.

Japp, forsythian var den stora gula busken. Den var förmodligen jättegammal för den hade satt nya buskar själv om du förstår, så det var inte en buske längre utan typ tio små och den tog över rejält tyckte vi.

Jag har gjort en tråd på ett forum jag sitter på där flera hjälpt mig med vad vi har i trädgården om du är nyfiken så har du den här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189018

Svar: Okok. Ja det är ju mk pengar att betala om man måste betala 50% direkt. Ska ni tapetsera allt på en gång eller hur har ni delat upp det? Vi hade ju turen att kunna bo kvar i lägenheten medans vi tapetserade om & la nytt golv i hall & sovrum + väggarna i pysselrummet.Då är det en sådan vi har på tomten. Ska kolla in den sidan :)
Victoria Johansson


Katalin

Så stort fint tomt!
Vissa delarna ser ut som trollskog :)
Jag älskar björkar, men det blir för mycket skräp tyvärr.
Victoria, vilket år byggdes huset och hur stort tomt Ni har?
Kram!

Svar: Tack så mycket, den är på 1625 kvm om jag inte missminner mig. Visst är björkar fina, men det rä som du säger de skräpar ner mk & inte så bra om man har pollenallerigi. Kram
Victoria Johansson


Katalin

Bamsetomt :) :)

Svar: Ja det kan man säga :)
Victoria Johansson


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Vi hade kunnat bo kvar, sålde lägenheten förra måndagen men vi ville flytta. :)
Ja, köket blev väldigt dyrt men fasiken så fint det kommer bli!
Det kommer renoveras en del i taget så tapetsering blir där efter.

Svar: Okok, ja man väljer ju själv :) Ville också flytta in med en gång men visste att det skulle gå fortare med vissa saker så vi väntade :)
Victoria Johansson


Liie

http://heyli.blogg.se/

Mysig tomt, den ser väldigt levande ut med alla träd och stenar! Verkligen skillnad motför våran platta trista tomt :)

Svar: Ja den är verkligen full av liv. Under helgen har vi dock klippt, rensat & trimmat i trädgården :)
Victoria Johansson







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?