FOTOGRAFIER, KATTERNA & DET KREATIVA

Välkommen hem till oss del 1 - gästrummet.

Välkommen hem till oss. Själva huset har ni fått sett tidigare, men det som inte syns är att det är ett sutteränghus, vilket menas med att det ligger i en sluttning så från ena hållet ser det ut att vara ett plan & från andra hållet två plan.
 
Ni är många som vill att jag ska visa bilder på hur vi bor & givetvis vill jag det också. Men vill att de rum vi håller på & renoverar ska vara klara först & hoppas ni förstår :)
Ett rum som får vänta på renovering är gästrummet - Blå panel, vit list, gul tapet & för många dörrar in från samma rum. 
 
 
 
 
 
Renoveringsfunderingar: 
Lägga ny golvmatta då den är trasig på vissa ställen. Sätta igen en dörr då det är 2st från tvättstugan (hur tänkte man där?), måla panel vit & få upp en ny tapet. Sen ska vi göra ett badrum på nedervåningen & eftersom att planlösningen med många dörrar hit & dit ska vi troligen fundera på en ny planlösning. Vilket innebär igensättning av dörrar, upp med ny vägg & fixa garderob till gästrummet.
 
Så nu har ni fått sett ett 1 rum & tagit del av renoveringstankar. Kom gärna med förslag vad vi ska göra med panelen & val av tapet :)

-----------------------------------------------------------------------
© Victoria Johansson | impalaa.blogg.se





Scrap och Ting

http://scrapochting.blogg.se

Så kul att se även om det är något ni ska göra om. :)
Så jobbigt med alla dessa dörrar! Hoppas ni kommer på någon smart planlösning! Att måla panelen vit låter klokt iallafall. :) Jag tror det skulle vara fint med en ljus grå färg upptill, om man inreder med vitt sen. Jag älskar vitt! :D


Shan

http://planetshan.blogg.se/

Väldigt snyggt och stilrent. Måla panelen vitt låte smart, för då se det större ut. :)


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Kan inte du lägga ut planlösningen? Vore skoj att se! :)

Jag hade faktiskt rivit bort panelen och tapetserat hela väggen. Är det en matta på golvet nu? Lägg golv istället, mycket mysigare! Går att hitta fina golv billigt på IKEA! :)

Vi har inflyttning i vårt hus nästa helg. Där ska det också fixas massor. Först ut är tvättstuga, kök och badrum.

Svar: Har ingen för tillfället & den som var med i tidningen stämde inte + att jag kladdat på den. Får rita en för hand & lägga in.
Vi har lagt 2 golv från IKEA på övervåningen så får se om det blir samma nere eller inte. Har matta i hela undervåningen så vi får se vad vi väljer. Undervåningen blir gjord tidigast i höst, så tid finns att finurla lite till ;)

Har sett folk som målat panelen vit tidigare & det har blivit bra resultat, men vi får se. Väger för & nackdelar med panelen, men blått ska det ABSOLUT inte vara.

Roligt, vi ska också renovera köket :) Väntar på att det ska komma bara. Tvättstugan är nyrenoverad, dock ska tvättlina, ho & bänk upp. Badrummet ska vi också göra, men vi prioriterar att göra ett badrummet nere först. Det är då man är glad att man har en styvpappa som är i den branchen. Vad har ni valt för kök?
Victoria Johansson


Åååhh... va mysigt ni kommer få.. Saknar min lille snutt när jag ser klätterträdet...


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Tråk att ni inte fått en ordentlig skiss! Vi fick inga mått på vårt hus heller utan jag tror att mäklaren själv har gjort planlösningen (finns att se på min blogg lite längre ner). Däremot träffade vi säljaren till huset i helgen och han hade originalritningarna till huset, hoppas att allt finns med där. :)

Jag hade också kunnat tänka mig att måla panelen vit om ni vill ha kvar den, det är sällan det blir bättre än så. ;)
Det är ju lite sådär shabbychic stuk på det hela så det är ju hur ni renoverar resten av huset som avgör om den ska vara kvar eller inte skulle jag säga. ;)

Vilket golv från IKEA har ni valt?

Kök har vi inte valt något än. Men vi ska nog kopiera det vi har här i lägenheten som är ett högblankt kök utan handtag från Kvik.
Vad har ni valt för kök?

Svar: Jo jag såg det. På vår visas garderober som inte finns eller som står på fel plats, dörrar som inte står på rätt plats, trapp felvänd eller som inte finns etc. Men men... Jo jag såg det men minns inte riktigt hur det såg ut.
De tapeter/väggar vi målat går i vitt med silver, svart & sandtoner & är i shabbychic stuk. Men tankarna kring panelen går "blir det snyggt när man bygger igen dörren, får upp vägg, kommer man gilla panelen om några år & blir det snyggt i ett blivande barnrum?" Tråkigt att behöva lägga en massa arbete på den om man inte rä säker på att man kommer ha kvar den.

Vi har Prärie - ekmönstrad/mörkgrå & ekmönstrad/grå tror jag de heter på nätet. Dock tycker jag inte färgerna gör dem rättvisa på bilderna där. Vi köpte även till matchande golvlister.

Okok, egentligen ville jag ha det vita från IKEA som vi hade i vår lägenhet. Men även där funderade jag om när jag tänker på att vi en dag ska ha barn & hur resten av huset är så blev det ett ekkök från Epoq. & tror det kommer passa bra in med huset.
Victoria Johansson


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Okej! :)
Vi har en hel del att göra. Vi har bara varit inne i huset två gånger så vi kan ju inga mått eller så, men vi vet på ett ungefär hur allt ska se ut. Håller på med tapetval och allt annat just nu. ^^
Ett rum ska bli en biosalong. :)

Ska till IKEA i morgon förmodligen så kan spana in golven då!
Det är nytt golv i vårt sovrum och i vardagsrummet, dock ska vi ju ta bort garderoben som är i mitten av vardagsrummet och göra det till en hel vägg istället med garderobsvägg inne i sovrummet så det saknas ju en del golv där, tyvärr måste vi nog göra om det. Tråkigt när golvet las förra året!

Har du några bilder på ert förra kök? :)

Svar: Ska ni renovera själva eller ska ni ha hantverkare till allt? Tyckte jag läste något om hantverkare i nått inlägg för ett tag sen.Tapeter & färg tycker jag är en enorm djungel, jag är egentligen inte så mk för mk mönster etc & det jag kanske gillar riktigt mk stämmer kanske inte in på sambons smak alltid ;)

Okok, vi funderade på det i gillestugan, men det får bli ett slags mys/slappisrum till att börja med.

Ja gör det, det var väldigt lätt att lägga & tycker det är väldigt lättstädat. Vissa golv man lägger blir så skitiga fort, men det tycker jag inte dessa blir. Var det den garderoben som mäklaren sagt att ni borde ta bort?

Jag ska nog publicera bilder på köket härnäst i hur vi bor då renoveringen av det kommer börja i April/Maj. Så kan lika gärna visa före/efterbilder :)
Victoria Johansson


Lisa

http://grungegirl.blogg.se/

vilken mysig blogg du har :)

Svar: Tack så mycket, hoppas du isf fortsätter titta in & kommentera!
Victoria Johansson


Jag vill komma och tjuva den lila mattan i gästrummet! :D


Ellen

http://ellengrantz.blogg.se

Kul att se! Spännande att höra dina planer och funderingar.
Det är så himla kul att inreda och greja, fatta kul att ha ett helt hus då! :)


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Tapetsera och lägga golv kommer vi förmodligen att göra själva men resten tar vi in hantverkare till.

Det var den klädkammaren han tyckte att vi skulle ta bort. Vi tänkte först att det var något som de själva satt dit, men det är original så den som ritade husen har väl gjort så för att det inte finns så mycket förvaringsutrymmen. Vi kommer ha en hel del i garaget.

:) Köket i huset är nästan precis som vi har i lägenheten nu, förutom att vi har en liten matplats i köket. Nu får vi en matsal.
Vi bestämde typ för en halvtimme sen att kopiera köket vi har här i lägenheten och skaffa ett likadant i huset. Skönt! :)

Svar: Okey, ingen av oss gillar eller är så duktig på att tapetsera så lät en bekant göra det som älskar det :D
Okok, Tur ni kan förvara endel i garaget. Jag är glad att vi har vinden att förvara på + garaget. Skulle aldrig köpa ett hus där det fattas då man har vissa saker man plockar fram & bort som julsaker :)

Vad skönt att ha det fixat, när ska ni göra köket? Vi har ett rum som hör ihop med köket som vi har matbordet i, väldigt skönt att ha det lite vid sidan om.
Victoria Johansson


Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

http://yohannafotograferar.blogg.se/

Oj vilken jätte kattställning ni har :P

SV: Jaså, ja då tycker jag att du borde åka dit, det finns mycket fin i den butiken för en billig peng :)


Liie

http://heyli.blogg.se/

Jag skulle inte ha något emot att se lite renoveringsbilder, alltså medans arbetet pågår, tycker det är intressant men förstår också om ni vill ha allt klart först :)

Jobbigt med massa dörrar, men relativt enkla att sätta igen så det tycker jag absolut ni ska göra för att få mer väggyta om det ändå är två dörrar in till samma rum. Jag hade rivit bort panelen och målat allt vitt men nu är jag ju sådär extrem också, vill ha allt slätt ;) Blir ju extra jobb med att riva bort och kanske måste ni gipsa hela rummet efteråt, det fick vi göra i köket när vi tog bort panel. Men gillar ni panelen så tror jag det blir kanon med vitt på den!

Svar: Under renoveringens gång kommer det tyvärr inte bli några bilder på. Ev på gästrummet då vi troligen kommer bygga garderob & ny vägg där.
Vill egentligen ha kvar panelen, men tänkt till lite & den ryker då det kommer bli ett barnrum någon gång i framtiden. Så då kanske det inte är så roligt att ha panel där. Kommer dock inte bli vitt då vi har 3 rum uppe som går i vitt :)
Men vi får se, renovering där blir tidigast i höst & man kan ju ändra sig både 1 & 3 gånger ;)

Efter att vi fått iordning pysselrum, hall & sovrum blir det köket & borrning efter bergvärme. Sen tar vi paus i renoverandet :)
Victoria Johansson


Liie

http://heyli.blogg.se/

Smart att tänka lite framåt :) Men det är ju som du säger, man kan ändra sig flera gånger och oftast blir idéerna bara bättre och bättre ju längre man väntar och funderar.

Då har ni det ni gör, grymt att du ska få ett pysselrum btw ;) Renoverar ni själv eller har ni hantverkare?

Svar: Ja oftast är det ju så. Men ingen panik för oss, just nu får det som sagt vara gästrum & förvaring & så ofta har vi inte gäster ;)
Ja det ska verkligen bli skönt, att få ha alla saker utspritt & inte behöva plocka ihop för varje gång man inte orkar hålla på. Vi gör allt själva förutom tapetsering, det hjälpte en bekant till oss med som älskar att tapetsera :)
Victoria Johansson


Liie

http://heyli.blogg.se/

Det är underbart att inte behöva städa efter sig varje dag!! Ett tips är dock bra förvaring. Jag vet inte hur du är men för mig kan hela kontoret se ut som ett bombnedslag med pyssel ÖVERALLT på bara en vecka, då är det skönt att ha massa burkar och lådor för varenda liten sak och ställ för verktyg så man vet precis vart allt ska när man sätter igång och städar. Då får man undan allt utan att något ligger och skräpar i något hörn bara för att man inte vet var man ska lägga det, och sånna små saker kan jag störa mig på.

Vad duktiga ni är som gör själv, blir ju extra personligt då också :) Vi har aldrig tapetserat heller, har haft två rullar som vi skulle ha satt upp som en fondvägg i ca ett år nu men som inte blivit av för att vi vågar inte riktigt, det känns svårt.

Svar: Ja visst är det, nu har jag ett databord på ca 110cm som datorn & pysseltilleverkning får slåss om. Men i pysselrummet kommer jag ha ett databord med anbart datorn, 2m skrivbord för smyckestillverkning, syhörna & ev så får sambon ha sin statsionära där om han håller sig i styr ;) Kommer ha en hylla som liknar expedit hylla med 12 eller 16 fack tror jag, ett stort skåp & ev några hyllor så kommer försöka hitta bra behållare för pärlor etc. Nu har jag en verktygslåda från Clas Olsson :PMen förvaring får nog fixas efter att rummet & möbler är på plats, lättare att veta hur man vill ha det då :)

Ja både jag & sambon är ganska så händiga av oss. & jag är nyfiken på att testa på. Dock inte kapning med maskin. Sök efter nån i din vänskapskrets som kan tapetsera för en billig peng, så gjorde jag :)
Victoria Johansson


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Jag tapetserade en del för tio år sen så det borde inte vara så svårt. ;) Nä men skämt och sido, så länge man inte har för bråttom så kan vem som helst tapetsera. :)

Halva vårt garage är typ byggt för att kunna använda som förråd så vi ska köpa ordentliga hyllor för det.

Tvättstuga, kök och badrum ska göras i år. Resten av insidan av huset också men vi kommer ju göra lite själva.

Svar: Okok, jo så sant så. Så smart, bra förvaring är verkligen A & O i ett boende tycker jag. Vi ska isolera vårt garage så man kan grejja där på hösten så man slipper frysa ihjäl.
Victoria Johansson


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Jo, men överdrivet mycket förvaring är bara onödigt. DÅ samlar man på sig massa skräp!
Vi har en kartong med julpynt, mer behövs inte. Och särskilt mycket mer har vi inte nedplockat heller. Vi sparar inte på onödiga saker helt enkelt. :)

Svar: Beror lite på vad det är man vill/behöver förvara tycker jag. Men håller med dig att man spar på för mk onödigt om man har för mk förvaring.
Som när vi bodde i lägenheten hade vi knappt någon förvaring för gardiner, säsongskläder etc i lägenheten så då var det perfekt att ha det nerpackat på vinden.
Jag säljer av saker jag inte behöver eller använder så på det viset spar man sällan på saker man aldrig använder. Möbler satte vi upp på vinden då vi visste att det kommer vi vilja ha i det framtida huset & därför behöver vi inte lägga ut en massa pengar på möbler vi visste vi ville ha kvar eller sådant vi hittat.
Sen är det skillnad på förvaring & förvaring. Jag menade nu förvaring åt ex utemöbler. säsongskläder/saker man inte har framme året om.

Men visst finns de dom som spar på allt.
Victoria Johansson


Camilla

http://thisiscamilla.blogg.se

Jo, det är klart. Vi kommer sätta upp en garderobsvägg i sovrummet + att vi har en klädkammare så där har vi plats för allt sånt. Man har ju ett speciellt linneskåp.
Vi har som sagt inte så mycket av allt. Jag är uppväxt med proppfulla linneskåp, handduksskåp, förråd osv så jag försöker nog omedvetet komma ifrån det.
Vi har nog fem uppsättningar med påslakan till sängen, mer hinner vi ju inte använda! Knappt ens två...
Jag kan tipsa dig om vakuumpåsar om du inte upptäckt dem än, superbra som spar massor med förvaring, speciellt när man ska förvara täcken, kuddar, filtar osv.

Nu sitter jag och halvplanerar klädkammaren lite. ^^

Svar: Vi har 4 garderober i sovrummet men ska dock göra om den till en garderobsvägg som ni någon gång. Vi har dock ingen klädkammare men en hel del byråar i gästrummet & hallen. Håller med dig om att handdukar & sängkläder behöver man inte många uppsättningar av, har 4st till vår säng & 2-3st till enkelbäddar då det behövs när min familj kommer på besök. Handdukar gjorde vi en totalrensning innan flytten.
Jag tror inte vi hade överdrivet mk vare sig på vinden eller i garderoben. Jo vi har några vakumpåsar till täcken, filtar etc. Funderade på om vi skulle ha det till vinterkläderna också men lite osäker då det inte är så roligt om mössen tar sig in i påsarna då vi måste ha kläderna på vinden.

Är klädkammaren stor?
Victoria Johansson


Liie

http://heyli.blogg.se/

Oj 110 cm är inte mycket det, vad härligt det kommer bli när det är klart! Låter som att du har en bra plan där, och inreda pysselrum är hur kul som helst, tror du kommer få till det så bra!

Kapning med maskin är lite läskigt tycker jag med och när jag gör det så är det verkligen koncentration! Ja jag får höra efter om någon är sugen att tapetsera :)

Svar: Nej verkligen inte, tur Mac-datorerna är så slimmade som de är ;)Ska verkligen bli härligt med ett pysselrum, där inne kommer ni nog få se SÅÅÅÅÅ många bilder :)
Ja visst är det, sambon tycker det är lite mäckigt med kapning av taklister, det är därför hall & sovrum dröjer lite :P
Victoria Johansson


Kul det ska bli o få komma o hälsa på sen när de passar alla. :)

SV:
Ja verkligen skönt lite avlastning när det behövs.
Speciellt nu när man ska åka till Lund då o då kunna ha någon som både mockar o rider. :)


Liie

http://heyli.blogg.se/

Det ska bli så kul att se när det är klart :)

Hehe måste erkänna en sak. Vi har bott här i över 4 år och gjorde klart köket på en gång, men taklisterna sitter fortfarande inte uppe! Vi verkligen avskyr att kapa lister..

Svar: Golv & taklister är på plats i sovrum, pysselrum & nästan hela hallen. Men nu går det inte att ladda upp bilder. Tror det har att göra med pågående designbyte.
Victoria Johansson


Liie

http://heyli.blogg.se/

Vad duktiga ni är alltså!

Svar: Tack så mycket :)
Victoria Johansson







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?